كانون فرهنگی محبین آل یاسین (ع)

كانون فرهنگی محبین آل یاسین (ع)
 
قالب وبلاگ
نويسندگان
آخرين مطالب

وقتي قلعه‌هاي تاريخي طويله مي‌شود

نمونه هاي بسياري از اين قلعه ها و خانه هاي تاريخي در استان يزد وجود دارد که خبرگزاري مهر در استان يزد طي هفته هاي اخير به انتشار نمونه هايي از آنها اقدام خواهد کرد.

داستان غم انگيز تبديل قلعه‌ها و خانه‌هاي تاريخي به محل امن معتادان و محل نگهداري انواع حيوانات، قصه تکراري است که رسانه‌ها همواره آن را زمزمه کرده‌اند و گرچه اين زمزمه‌ها گاهي گوشخراش بوده اما ميراث فرهنگي را خواب عميقي در بر گرفته است.

به گزارش خبرنگار مهر، يزد از جمله استانهايي است که در شهرهاو روستاهاي خود قلعه ها و آثار تاريخي بسياري دارد اما اغلب آنها گرچه قدمتي بيش از 500 سال دارند، اما به دليل اينکه از دسترس دور هستند، مورد بي توجهي قرار گرفته اند و هيچ نظارتي بر روي آنها نيست.

 

ميراث فرهنگي يزد به چند اثر معروف خلاصه شده و مسجد جامع، اميرچخماق، آب انبار شش بادگيري و کمتر از 20 اثر ديگر از مجموع شش هزار و 500 اثر تاريخي استان يزد، مورد توجه نيستند گرچه که نگهداري از بسياري از اين آثار نيز مورد نقد دوستداران ميراث فرهنگي است.

 

 

يزد در حالي به شهر قلعه ها معروف است که حداقل ماهي يک قلعه در آن فرو مي ريزد يا به دليل عدم نظارت ميراث فرهنگي، مورد تصرف قرار مي گيرد و پس از مدتي کوتاه، با خاک يکسان مي شود که نمونه هاي بارز آن در ابرکوه و مهريز و اردکان و ... قابل مشاهده است.

ويراني قلعه ها و خانه هاي تاريخي خود داستاني غم انگيز است اما غم انگيزتر از آن، تبديل اين مکانها به طويله و استبطل اسبها و ... است.

 

 

يکي از نمونه هاي بارز اين نحوه نگهداري که طي روزهاي گذشته تصاوير آن توسط عکاس خبرگزاري مهر تهيه شده است، قلعه تاريخي دولت آباد در روستاي گردکوه مهريز است.

اين قلعه اکنون به نه تنها در معرض ويراني است، بلکه در آن تعداد زيادي گوسفند و مرغ و خروس و انواع ماکيان نگهداري مي شود.

نمونه اين نوع نگهداري در بسياري از روستاها و شهرهاي يزد و حتي ساير استانهاي کشور قابل مشاهده است.

 

 

در يکي از اين موارد اهالي روستا به خبرنگار مهر اعلام کردند: چند سال پيش وقتي ديديم بچه هاي روستا به پارک علاقه زيادي دارند و قلعه تاريخي روستا نيز مي تواند مکاني امن براي بازي بچه ها باشد، چند تاب و سرسره با هزينه خودمان خريداري کرديم و در داخل قلعه گذاشتيم و کف آن را نيز از زباله ها پاکيزه و با سنگ ريزه ها، مرتب کرديم اما ميراث فرهنگي به محض اطلاع از قضيه آن را تعطيل کرد.

 

اين در حالي است که اکنون که بسياري از قلعه ها به محل نگهداري بز و گوسفند و مرغ و خروس تبديل شده يا به مکاني امن براي معتادان مبدل شده، ميراث فرهنگي اقدامي نمي کند و در خواب به سر مي برد.

 

 

نمونه هاي بسياري از اين قلعه ها و خانه هاي تاريخي در استان يزد وجود دارد که خبرگزاري مهر در استان يزد طي هفته هاي اخير به انتشار نمونه هايي از آنها اقدام خواهد کرد.

عکس هاي اين گزارش مربوط به قلعه تاريخي و قديمي روستاي گردکوه از توابع بهادران مهريز است که در فاصله 65 کيلومتري مرکز استان يزد قرار دارد.

به نقل از مهر



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ پنج شنبه 11 آبان 1391 ] [ 17:37 ] [ کانون 1 ]
.: Weblog Themes By Pichak :.

درباره وبلاگ

وبلاگ کانون فرهنگی محبین آل یاسین (ع)، مسجد صاحب الزمان(عج) گردکوه مهریز
امکانات وب
  • گریزون
  • تپل خان